header_legetøj_03.png
logo.jpg
 

Du skal turde tage ansvar for din butik

Hos Legehjulet.dk viser flere års vækst, at forbrugerne tager godt i mod konceptet med ”Legetøj på hjul”.  Ofte hænger løbehjul, rulleskøjter, skateboards tæt sammen. Giver god mening at sælge under samme ”HAT”. Nok derfor kunderne LET kan huske navnet som er en sammentrækning af ”LEGETØJ” og  ”HJUL” og så med et ET bagpå så det lyder godt.

Indehaver og eneejer Martin Olsen, Legehjulet.dk fortæller her om hvordan det hele startede.

>> I 2011 boede Legehjulet.dk i vores ene børneværelse. Her var sirligt stillet reoler ind, så der kunne presses PUKY løbecykler, wheely bugs, løbehjul ind overalt i det lille rum. I starten let, men i slutningen af året noget kaotisk, husker Martin, som konstant måtte lege tetris for at få varer ind og ud af lokalet.


I 2012 blev garagen inddraget, så cykelskuret, efterfølgende første salens tomme rum samt diverse steder i huset, hvor der lige kunne kiles lidt ind. Da vi nærmede os juletiden i 2012 var vi nødt til at stille legetøj ind i stuen. Her stod det langs væggene. Jeg husker vi havde lavet en hel VÆG op til loftet som stod og dækkede for vinduet – fyldt med løbecykler. Sjovt for ungerne, men resten af familien kunne godt se det måske ikke var en holdbar løsning i længden. Det begyndte at blive lidt voldsomt for naboerne, at der flere gange om dagen ankom postbiler, GLS, DHL og diverse speditører med varer samt afhentede senere på dagen. Derfor måtte der findes nye lokaler.

Trods alt et stort skridt, fra man har haft lageret i huset – og let VISUELT kunne SE hvad man havde på lager – til man skulle køre ned på lageret FØRST.

I 2013 blev et eksternt lager derfor lejet på 200 kvm. Det blev hurtigt for småt – så det blev øget til 300 kvm. Dette lager lå i en ubenyttet bygning hos Rocla i Taulov. Et KULT sted for ungerne i Taulov, som ofte og dagligt kom forbi lageret og kiggede på dele til trick løbehjulet, slæbte et par ramper ud på vejen og testede det nyeste grej. Men det var fortsat for småt, og rammerne for at bygge en solid stor internetbutik var ikke helt på plads her. Feks var der ikke varme på. Så julen 2013 var KOLD. Her løb man rundt med handsker og huer og pakkede løs hele dagen.

Derfor gik ejeren Martin Olsen straks i gang med at finde større lokaler.


I 2014 blev  en stor lagerhal erhvervet i Rask Mølle på 600 kvm. Den var næsten nybygget fra 2009. 100% isoleret og opvarmet med gas. Nye kontor lokaler, toilet faciliteter og rammerne var på plads for den fremtidige forretning.  Som Martin fortæller:

Citat start:
”Når man har en spirende internet butik, handler det om SELV at tage 100% ansvar for at sikre rammerne er ideelle for firmaet samt udstikke målet for hvor man vil hen.

De gamle lokaler var blevet for små. De var lejede. Bygningerne var sat til salg. I morgen kunne der komme en ny ejer som ønskede lokalerne brugt til noget andet. Jeg  var tvunget til at reagere og ”satse”. Derfor blev hus og lagerbygning købt på en 6000 kvm stor grund, så der senere kan bygges en hal 2 hvis pladsen bliver for lille. Beliggenheden i Rask Mølle var ikke helt tilfældig, for infrastrukturen er helt perfekt, og Lars Larsens kæmpe lager ligger 3 km væk i Uldum (så han har tænkt beliggenheden her var smart). Citat slut.

Her i 2015 har vejret ikke været helt så godt. Derfor har salget af løbehjul, rulleskøjter og skateboards ikke været helt på højde med rekord året i 2014. Det har givet Martin lejlighed til igen at tænke hvor skibet skulle føres hen.

Med  Norstars lukning, begyndte tankerne at rumstere om at kunne tilbyde B2B salg. Adskillige webshops har gennem tiden henvendt sig for at høre om de må dropshippe og købe gennem os, fortæller Martin Olsen. Men dette er oftest strandet på der ikke kunne tilbydes en god nok dækning på varerne.

Derfor blev de våde forårs dage brugt på at tale med leverandører og kigge på vareprøver. Der blev udvalgt en række seriøse leverandører som der blev lavet aftaler med, så der nu er åbnet op for andre legetøjs handlere kan købe B2B hos Legehjulet af blandt andet løbecykler, rulleskøjter, skateboards og løbehjul.

Det er altid en hårfin grænse at have været benhårde konkurrenter gennem flere år – og så pludselig have et kunde / Leverandør forhold. Men overgangen er faktisk gået ganske smertefrit fortæller Martin Olsen. Vi diskuterer slet ikke strategier omkring det direkte salg. Vi har vidt forskellige prissætninger og fred være med det. Og mange måder at sælge de samme varer på. Det kan der ikke ændres ved. Men årsagen til vi kan handle sammen, er jo nok at vi alle har den samme grundlæggende ”lege ånd” ind i os.

Flere af kunderne har måske kun salg af rulleskøjter som en lille del af deres forretning. De har set vores nye tiltag som en kærkommen lejlighed til LET at komme i gang med dette område – UDEN at skulle indover en STOR grossist med strikse regler for store ordrer. Og endelig den personlige betjening de får her – som en vigtig parameter så der kan indgås bindende aftaler med fuld tillid.


Truer de udenlandske butikker ikke Jer?

Vi ser fortsat flere internationale online butikker dukke op landskabet. Det handler om at gøre tingene SPECIELT, EFFEKTIVT og KLOGT. Derfor går Legehjulet.dk ofte utrolig langt for kunderne når de har feks reklamationer. Dette for at skulle differentiere sig fra de udenlandske konkurrenter. Det har betydet at stadig flere vælger firmaet når de skal købe legetøj på hjul – fordi service niveauet  er HØJT OVER resten af markedet…og det er ingen tilfældighed. 

 

Detailsalget steg i juni

Detailomsætningsindeks juni 2016 Detailsalget i juni var på 97,5, hvilket er 0,2 pct. højere end i maj. Stigningen kom efter en tilsvarende stigning på 0,2 pct. mellem april og maj. I juni trak varegruppen fødevarer og andre dagligvarer op med en stigning på 0,2 pct. Salget af andre...

Detailhandel

Detailsalget går tilbage i juli

Detailomsætningsindeks juli 2016 I juli var indekstallet for detailsalget 96,8, hvilket er 0,6 pct. lavere end juni. Faldet kommer efter en tre måneders periode, hvor indekset har været stigende. I juli faldt varegruppen beklædning mv. med 2,8 pct. i forhold til juni. Salget af andre...

Detailhandel

Storkøkkeners økologisalg indhenter detailhandlen

Salg af økologiske varer til foodservice 2015 Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice udgjorde 1.661 mio. kr. i 2015 - en markant stigning på 27 pct. i forhold til 2014. Økologiske varer udgjorde 7,6 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2015. Dermed begynder...

Detailhandel

Detailsalget er faldet ganske lidt

Detailomsætningsindeks august 2016 Detailsalget i august var 0,2 pct. lavere end i juli, når tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Faldet kom efter et fald i juli på 0,6 pct. I august trak varegrupperne fødevarer og andre dagligvarer ned med...

Detailhandel
 

Pancony & jipHost